امام صادق (ع) : مبادا شیفته چیزی شوید که خداوند بر شما حرام کرده زیرا هرکس پرده ی حرمت خدا را در این دنیا بدرد خداوند میان او و بهشت و نعمتها و خوشی و مقام ارجمند پایدار و دائمی آنجا که برای اهلش مقرر شده برای همیشه جدائی افکند. روضة الکافی جلد 1 صفحه 4
امام صادق (ع) : بدانید که هرچه را خداوند دستور داده که از آن دوری کنید آنرا حرام فرموده ( و این دستور دلیل بر حرمت آن است ) و از آثار رسولخدا (ص) و سنت ( و روش ) او پیروی کنید و از هوای نفس و آراء خود پیروی نکنید که گمراه شوید ، زیرا گمراه ترین مردم در پیشگاه خدا آن کسی است که از هوای نفس و رای خود بدون راهنمایی خدا پیروی کند. روضة الکافی جلد 1 صفحه 9
امام صادق (ع) : مبادا در محرماتی که خداوند در ظاهر و باطن قرآن حرام کرده اصرار ورزید در صورتیکه خدای تعالی ( درباره پرهیزکاران ) فرموده : (( و بر آنچه کرده اند دانسته اصرار نورزند )) ( سوره آل عمران آیه 135 ) روضة الکافی جلد 1 صفحه 13
امام صادق (ع) : بدانید جز این نیست که خدا دستور داده و نهی فرموده تا در آنچه دستور داده فرمانبریش کنند و از آنچه نهی فرموده خودداری کنند ، پس هرکه پیروی از دستور او کرد اطاعت او را کرده و بر خیری که نزد او است رسیده و هرکه خودداری نکند از آنچه نهی فرموده نافرمانی او را کرده و اگر بر همین حال نافرمانی بمیرد خداوند به رو در آتش دوزخش اندازد. روضة الکافی جلد 2 صفحه 14
امام صادق (ع) : بر شما باد به فرمانبرداری خدا تا می توانید که خدا است پروردگار شما. روضة الکافی جلد 1 صفحه 14
امام صادق (ع) : بدانید که اسلام همان تسلیم ( یعنی این که در برابر دستورات خدا و قرآن و پیغمبر (ص) و ائمه اطهار (ع) تسلیم باشیم و از آنها پیروی کنیم بدون چون و چرا ) است و تسلیم همان اسلام پس هرکه تسلیم گشت محققا مسلمان شده و هرکه تسلیم نشد مسلمان نیست ، و هرکه خوش دارد که به حد نهائی احسان و نیکوکاری رسد باید فرمانبرداری خدا را کند زیرا هرکه فرمانبرداری خدا را کرد بحد نهائی احسان رسیده است. روضة الکافی جلد 1 صفحه 14
امام صادق (ع) : و بدانید آنان که منکرند آنها تکذیب کنندگانند ، و تکذیب کنندگان همان منافقان و دو رویانند ، و خدای عزوجل درباره منافقین فرموده و گفته اش حق است : (( همانا منافقین در پائین ترین طبقه دوزخند و برای آنان یاوری نخواهی یافت )) ( سوره نساء آیه 145 ) روضة الکافی جلد 1 صفحه 15
امام صادق (ع) : و هرکه دوست دارد که بداند خدا او را دوست دارد باید به اطاعت خدا عمل کند و از ما پیروی کند ، آیا نشنیده اید گفتار خدای عزوجل را که به پیامبرش (ص) فرماید : (( بگو اگر خدا را دوست دارید مرا پیروی کنید تا خدا شما را دوست بدارد و گناهان شما را بیامرزد ، )) ( سوره آل عمران آیه 31 ) روضة الکافی جلد 1 صفحه 20
امام صادق (ع) : به خدا سوگند هرگز بنده ای فرمانبرداری خدا را نکند جز آنکه خداوند پیروی ما را در فرمانبرداری او داخل گرداند ، و به خدا پیروی نکند بنده ای از ما جز آنکه خدا دوستش دارد ، و به خدا هیچگاه بنده پیروی ما را وا مگذارد جز آنکه ما را دشمن دارد و به خدا هیچگاه کسی ما را دشمن ندارد جز آنکه نافرمانی خدا را کرده و هرکه در حال نافرمانی خدا بمیرد خداوند او را خوار گرداند و به رو در آتش دوزخ اندازد ، و ستایش از آن خدا پروردگار جهانیان است. روضة الکافی جلد 1 صفحه 20
امام صادق (ع) : اگر چنانچه مردمی خدای یگانه و بی شریک را پرستش کنند ، و نماز را بر پا دارند ، و زکات بدهند ، و حج خانه خدا را به جا آورند ، و ماه رمضان را روزه دارند ، سپس به چیزی که خدا کرده ( یا فرموده ) یا پیغمبرش (ص) ساخته ( یا فرموده ) اعتراض کنند و بگویند : که چرا بر خلاف آن نساخته ( یا چرا فلان سخن را فرموده ) ؟ یا در دل خود چنین اعتراضی کنند ( گرچه به زبان نیاورند ) به همین گفته هایشان و اعتراضشان مشرک شوند ، سپس امام (ع) این آیه را تلاوت فرمود : (( نه چنین است به پروردگار تو سوگند ایمان نیاورند تا به داوری بگزینند تو را در آنچه سر زده است بین ایشان و سپس نیابند در دلهای خویش چاره ای از آنچه تو قضاوت کرده ای و تسلیم شوند تسلیم شدنی )) ( سوره نساء آیه 65 ) سپس حضرت صادق (ع) فرمود : بر شما است که تسلیم باشید. اصول کافی جلد 4 صفحه 115
سوره نساء آیه 59 : ای کسانی که ایمان آورده اید اطاعت کنید خدا را و اطاعت کنید رسول خدا را و اطاعت کنید صاحبان ولایت را که دوازده امام معصومند.
سوره نساء آیه 80 : هرکس اطاعت کند از رسولخدا قطعا اطاعت کرده است از خدا.
سوره آل عمران آیه 31 : بگو ای پیغمبر به مردم اگر شما دوست خدا هستید پس تبعیت کنید از من و مطیع و فرمانبردار من که پیامبر او هستم باشید.
سوره نساء آیه 69 : و کسانی که اطاعت کنند از امر خدا و رسول خدا ایشان محشور می شوند با کسانی که نعمت داد خدا بر ایشان از پیغمبران و راستگویان و شهیدان و صدیقین.
سوره آل عمران آیه 32 : بگو به مردم اطاعت کنید خدا و رسول خدا را پس اگر برگردند از حکم تو ای پیغمبر کافر هستند.
سوره احزاب آیه 36 : و سزاوار نباشد برای هیچ مرد مومن و زن مومنه ای که اختیار کند حکم دیگری هرگاه حکم کند خدا و رسول خدا کاری را برای او بلکه باید مطیع و فرمانبردار باشد و چون و چرا نکند.
عزیزان با توجه به آیات قرآن و روایات از ائمه اطهار (ع) که در بالا ذکر کردیم باید در مقابل سخنان خدا و قرآن و پیغمبر (ص) و ائمه اطهار (ع) تسلیم باشیم و به سخنانشان گوش بدهیم. ( معنی اسلام هم تسلیم است که هرکس به دین اسلام گرویست باید در مقابل سخنان خدا و امامان و پیغمبران تسلیم باشد و به این سخنان مقدس ایمان آورد )
اگر هم خدا و ائمه اطهار (ع) هم ما را از انجام دادن کاری نهی کردند علت و سببی داشته است ( و به نفع خودمان است که سخنانشان را گوش دهیم )
برای مثال اگر خدا و پیغمبر (ص) و ائمه اطهار (ع) ما را از گوش دادن موسیقی نهی کردند به دلیل این است که ابتدا انسان اگر بخواهد گناهی مرتکب شود باید غافل و گمراه شود ، و موسیقی یکی از چیزهایی است که انسان را غافل از یاد خدا میکند و انسان دست به هرگناهی می زند برای تایید این سخن به حدیث زیر توجه کنید :
رسول خدا (ص) : موسیقی مقدمه نزدیک شدن زن و مرد از راه زنا است. جامع الاخبار
دلیل دیگری که خدا و پیغمبر (ص) و ائمه اطهار (ع) ما را از گوش دادن موسیقی نهی کردند این است که موسیقی آسیب های جدی به بدن و اعصاب انسان وارد میکند.
برای بیشتر درک کردن این مطلب روی لینکهای زیر کلیک کنید :
تاثیرات شوم موسیقی بر انسان از تحقیقات دانشمندان
توبه
اگر هم کسی موسیقی گوش می داده نباید از رحمت خدا نا امید شود و باید توبه کند ، به حدیث زیر توجه کنید :
شخصی از امام علی(ع) پرسید: بزرگترین گناه کبیره کدام است؟ آن حضرت در پاسخ فرمودند: مایوس و ناامید شدن از رحمت الهی. میزان الحکمه جلد 3صفحه 462
برای خواندن احادیث درباره توبه و شرایط توبه روی لینک زیر کلیک کنید
آیات قرآن و روایات از ائمه اطهار (ع) درباره توبه
منع موسیقی و آوازه خوانی در قرآن
1. پاسخ به کسانی که می گویند باید آیه ای از قرآن بطور مستقیم موسیقی را نهی کرده باشد :
اما پاسخ اولی که به عنوان مقدمه پاسخ به این گروه می دهیم این است که بر طبق نظر شما اگر قرار باشد چیزهایی که در قرآن به طور مستقیم به آنها اشاره نشده باشد را قبول نکنیم شما به ما بگویید کجای قرآن آمده است که نماز را باید چگونه بخوانیم ؟ ذکر سجده یا تشهد چیست ؟ یا تعداد رکعات نماز چند است ؟ بنابراین اگر کلام شما صحیح باشد ما باید نماز هم نخوانیم چون در هیج جای قرآن درباره چگونه خواندن نماز آیه ای نداریم و اگر در قرآن آیه درباره نماز باشد فقط فرموده: نماز را به پا دارید.
اما پاسخ دومی که به این گروه می دهیم این است که این کلام و نظر شما ناشی از کمی معرفت و آگاهی شما درباره آیات قرآن است.زیرا اگر شما کمی درباره معارف و آیات قرآن مطالعه داشته باشید می فهمید که خدای متعال که نازل کننده قرآن است بنا بر مصلحتهایی که در علم نامحدودش مقدر فرموده برخی از آیات قرآن را طوری نازل فرموده که حکم آنها معین و منظور و مقصود از آنها مشخص است که به این گونه آیات <<آیات محکمات>> قرآن گفته می شود.
سوره آل عمران آیه 7 : اوست آن خدایی که فرستاد بر تو ای پیغمبر قرآن را که بعضی از آن قرآن محکمات است که احتمال و اشتباه در آن راه نیابد و حکم آن ثابت و مقصود از آن ظاهر باشد و آن اصل قرآن است.
حال برای آشنا شدن با <<آیات محکم>> به دو مثال زیر توجه فرمایید :
سوره مائده آیه 4 : برای شما حرام گشت گوشت مردار و خون و گوشت خوک.
سوره نساء آیه 27 : حرام شد بر شما ازدواج با مادر و خواهر و خاله و عمه و دختر برادر و...... .
اما دسته ای دیگر از آیات قرآن <<متشابهات>> می باشند که به صورت رمز و کنایه در قرآن به آنها اشاره شده که آیات مربوط به موسیقی که در بحث ما می باشند از این قبیل آیات می باشند.
سوره آل عمران آیه 7 : برخی دیگر از آیات قرآن متشابهات هستند که به سهولت درک معنی و فهم مقصود از آنها نمی شود و نمی دانند تاویل و معنی این آیات را مگر خدا و کسانی که در علم ثابت هستند.
امام صادق (ع) : در تفسیر آیه 7 سوره آل عمران فرمودند : منظور از ( ( راسخون در علم ) ) (( کسانی که در علم ثابت هستند )) ، ما اهل بیت پیغمبر (ص) می باشیم ، و ما هستیم که تمام تاویلات قرآن را از الف تا واو می دانیم. تفسیر جامع جلد 1 صفحه 8
2. پاسخ به کسانی که می گویند کجای قرآن آمده که موسیقی حرام است :
اگر شما واقعا قرآن را قبول دارید و حرف و کلام آن برایتان حجت است به ما بگویید که در کجای قرآن آمده است که موسیقی حلال است ؟!!
قبل از خواندن آیات به حدیث زیر توجه کنید :
حضرت ابوالحسن (ع) : هرکه یک آیه از قرآن را تکذیب کند ( قبول نداشته باشد ) اسلام را پشت سر انداخته ( کافر شده ) و همه قرآن و پیامبران و رسولان را تکذیب کرده ( و دروغگو پنداشته ) است. روضة الکافی جلد 2 صفحه 42
نبى اکرم (ص) فرمود : ایمان به قرآن نیاورده کسى که محرمات ( حرام های الهی ) خدا را حلال بشمرد. ارشاد القلوب جلد 1 صفحه 163
امام صادق (ع) : بدانید که موسیقی و آوازه خوانی از جمله چیزهایی است که خداوند تعالی در کتابش بر آن وعده عذاب داده است آنجا که در سوره لقمان آیه6میفرماید: ( ومن الناس من یشتری لهو الحدیث ) ( از جمله مردم کسی است که میخرد کلام لهو وباطل راتا گمراه کند با آن مردم را ) که منظور از" لهوالحدیث"در این آیه اشاره به موسیقی و آوازه خوانی می باشد. فروع کافی جلد 4 صفحه433 ، معانی الاخبار جلد 2 صفحه 317 ، زبدة البیان فی احکام القرآن صفحه 278 ، کاشف الاستار در ترجمه جامع الاخبار، صفحه 143 ، منتهی الآمال جلد 1 صفحه 557
چنانچه در روایت مهران بن محمد و روایت حسن هارون و روایت عبدالعلی مذکور است و در کتاب کافی به چهار طریق از این آیه ( منظور آیه 6 سوره لقمان ) در حرامی موسیقی استفاده شده است.
امام صادق (ع) : هشام گوید از امام صادق (ع) درباره تفسیر آیه 30سوره حج سوال کردم که خدا می فرماید : ( فاجتنبوا الرجس من الاوثان واجتنبوا قول الزور ) (اجتناب کنید پلیدی را که بت پرستی است و دوری کنید از قول باطل) حضرت فرمودند :منظور ازپلیدی شطرنج است و منظور از قول زور (موسیقی و آوازه خوانی) میباشد. معانی الاخبار جلد 2 صفحه 317 ، تفسیر قمی جلد 2 صفحه 84 ، تفسیر نورالثقلین جلد 3 صفحه 496 ، عین الحیوة صفحه 229 ، فروع کافی جلد 6 صفحه 431 ، کاشف الاستار در ترجمه جامع الاخبار، صفحه 142
قول زور : معنایش چیزی است که مرجع عقلی نداشته و پایه اش از روی وهم و خیال است ( موسیقی هم دارای همین خصوصیات است ) ، در سوره جاثیه آیه 23 خدا میفرماید : آیا دیدی کسی را که آرزوهای خود را خدای خود دانسته و هواهای نفسانی خود را معبود خود قرار داده ، اطاعت از او میکند ، و واگذارد او را خدا در گمراهی با علم به حالش ، و برای نشانه مهر گذارد برگوش و دل او ، و بر چشم او پرده ایست که جز هوای نفس خود چیزی نمی بیند ، و جز میل او چیزی نخواهد.
رسول خدا (ص) فرمود : پرستیدن هیچ بتی در زیر آسمان خشم آورتر و بدتر نیست پیش خدا از پرستیدن هوای نفس.
امام صادق علیه السلام فرمود: از هواهاى (نفسانى ) خود بر حذر باشید و بترسید چنانچه از دشمنان حذر میکنید، زیرا چیزى براى مردان دشمن تر از پیروى هواهاى خودشان و درو شده هاى زبانهایشان (یعنى آنچه بیهوده از دهان خارج شود) نیست . اصول کافى جلد 4 صفحه 30
در کتاب کافی از حضرت صادق (ع) روایت شده که : منظور از قول زور ( سوره حج آیه 30 ) موسیقی است ، در تفسیر مجمع البیان و تفسیر صافی روایاتی وجود دارد که قول زور به موسیقی تفسیر و تعبیر شده است.
امام صادق (ع):درباره قول خدای عزوجل سوره مومنون آیه 3( والذین عن اللغو معرضون ) ( مومنان کسانی هستند که از لغو گریزان هستند )فرمودند : منظور از "لغو" "موسیقی و آوازه خوانی" است. فروع کافی جلد 4 صفحه433 ، عیون الاخبار الرضا ، تفسیر نورالثقلین جلد 3 صفحه 539 ، بحارالانوار جلد 76 صفحه 24
امام صادق (ع):درباره قول خدای متعال سوره فرقان آیه 72( والذین لا یشهدون الزور ) ( بندگان خدا کسانی هستند که حاضر نمی شوند زور را )فرمودند منظور از زور مجلس موسیقی و آوازه خوانی است. مستدرک الوسائل جلد 13باب 78ح7 و در کتاب کافی هم به دو طریق از امام صادق (ع) این حدیث روایت شده.
همچنین در تفسیر (( جوامع الجامع )) آمده است : منظور از آیه این است که بندگان خاص خداوند در مجالس بی فایده ( مجالس موسیقی و لهو و لعب و... ) و بدکاران شرکت نمی کنند.
از حضرت صادق (ع) پرسیدند از تفسیر این آیه کریمه ( فاجتنبوا الرجس من الاوثان واجتنبوا قول الزور ) که ترجمه لفظش این است که اجتناب کنید از نجس و بد که آنها بتها است و اجتناب کنید از گفتار باطل فرمود که آن بتها شطرنج است و گفتار باطل غنا و خوانندگی است. حلیة المتقین صفحه 331
منع موسیقی و آوازه خوانی در سنت رسول الله (ص)
رسول اکرم (ص) : در ضمن حدیث مناهی فرمودند : شما را از بازی با نرد و شطرنج و ورق و نواختن در طبل و عود و طنبور و استفاده بردن از تار و سه تار همچنین خرید و فروش آنها نهی میکنم. ترجمه من لا یحضره الفقیه جلد 5صفحه 309 ، امالی شیخ صدوق صفحه 424 مجلس شصت و ششم ، فروع کافی ، مستدرک الوسائل کتاب تجارت باب 79 ، گناهان کبیره جلد 1 صفحه 285 ، مستدرک الوسائل جلد 13 صفحه 219
رسول اکرم (ص) : همانا خدای تعالی مرا به عنوان هدایت و رحمت از برای جهانیان مبعوث فرموده است و به من فرمان داده است تا آلات موسیقی ( مانند نی ها و دایره ها و تار و مزمارها و طنبور و.... ) را نابود سازم. امالی شیخ صدوق صفحه 416 مجلس شصت و پنجم ، مستدرک الوسائل جلد 13 صفحه 219 ، مستدرک الوسائل جلد 2 صفحه 458 ( چاپ قدیم )
منهیات پیغمبر (ص) : پیغمبر (ص) بازداشت از بازی با نرد و شطرنج و کوبه و عرطبه که طنبور است و با عود یعنی طبل. ترجمه بحارالانوار جلد 16 ( جلد 3 صفحه 210 )
موسس و مخترع موسیقی و آوازه خوانی شیطان و قابیل اند
امام صادق (ع):هنگامی که آدم(ع)از دنیا رفت ابلیس و قابیل از مرگ او اظهار شادمانی کردند و در زمین به هم پیوستند برای همین شیطان اولین آلت موسیقی را به شکل طنبور اختراع نمود و شروع به نواختن کرد و قابیل با شنیدن نوای ساز شیطان اقدام به خوانندگی نمود پس هرچه در زمین از این قبیل وسائل باشد که مردم از آن لذت میبرند از همان زمان منشإ می گیرد و آنها از پیروان راه ابلیس و قابیل میباشد. فروع کافی جلد 4 صفحه 431 ، وسائل الشیعه جلد 12 صفحه 231 ، بهشت جوانان صفحه 334
حضرت محمد (ص) : شیطان اولین کسی بود که موسیقی را تاسیس کرد. وسائل الشیعه جلد 12 صفحه 231
درباره کسی که به نوای موسیقی و آوازه خوانی گوش می دهد
امام رضا (ع):گوش فرا دادن و شنیدن صدای تارها و آلات موسیقی از گناهان کبیره است. مسترک کتاب تجارت باب 79 ، وسائل الشیعه کتاب تجارت باب 100
امام صادق (ع):شخصی از امام(ع)درباره حکم گوش دادن به آلات موسیقی و صوت شخص آوازه خوان سوال نمود حضرت پاسخ دادند ای مرد آیا سخن خدای متعال در سوره اسری آیه 17را نشنیدی که می فرماید:همانا چشم وگوش و قلب نسبت به آن چیزهایی که کسب نموده اند مسئولند .پس گوش خود را از شنیدن صداهای حرامی مانند موسیقی و آوازه خوانی حفظ کن که در قبال آن مسئول هستی . مستدرک الوسائل جلد 13باب80حدیث2
حضرت محمد (ص) : پنج طایفه هستند که خدا با آنها نگاه نمی کند ( توجه نمی کند ) ، یکی از آنها اهل موسیقی است. تفسیر عیاشی
امام صادق (ع):شخصی به امام (ع)عرض کرد :پدر و مادرم فدایت وقتی در منزل به مستراح می روم از خانه همسایه ام نوای موسیقی و آوازه خوانی به گوشم می رسد و من گاهی برای آنکه صدای موسیقی آنها را بشنوم نشستن در مستراح را طول می دهم .پس امام (ع)فرمود :ای مرد شنیدن موسیقی و خوانندگی را ترک کن آن مرد گفت ای مولای من آخر من که به مجلس آنها نرفته ام بلکه فقط صدای آوازی از آنها را می شنوم پس امام (ع)فرمودند:آیا گفتار خدای متعال سوره اسری آیه 36 را نخوانده ای : همانا چشم و گوش و قلب نسبت به آن چیزی که کسب کرده اند مسئول هستند .آن مرد پس از شنیدن این آیه گفت:به خدا این آیه از کتاب خدا را تا کنون از هیچ عرب و عجم نشنیده بودم ودیگر این عمل را تکرار نخواهم کرد .پس امام فرمودند :برخیز و غسل توبه کن زیرا بر گناه بزرگی مداومت میکردی و چقدر حال بدی داشتی اگر بر این حال می مردی. من لا یحضر الفقیه جلد1 صفحه 73 ، کافی کتاب الاشربة باب الغناء ، مستدرک الوسائل جلد 13 صفحه 221 ، عین الحیوة صفحه 229 ، بحارالانوار جلد 6 صفحه 34.