ولادت ولادت حضرت مهدی صاحب الزمان ( ع ) در شب جمعه ، نیمه شعبان سال 255یا 256هجری بوده است. پس از اینکه دو قرن و اندی از هجرت پیامبر ( ص ) گذشت ، و امامت به امام دهمحضرت هادی ( ع ) و امام یازدهم حضرت عسکری ( ع ) رسید ، کم کم در بین فرمانروایانو دستگاه حکومت جبار ، نگرانی هایی پدید آمد . علت آن اخبار و احادیثی بود که درآنها نقل شده بود : از امام حسن عسکری ( ع ) فرزندی تولد خواهد یافت که تخت وکاخ جباران و ستمگران را واژگون خواهد کرد وعدل و داد را جانشین ظلم و ستم ستمگرانخواهد نمود . در احادیثی که بخصوص ازپیغمبر ( ص ) رسیده بود ، این مطلب زیادگفته شده و به گوش زمامداران رسیده بود . در این زمان یعنی هنگام تولد حضرت مهدی ( ع ) ، معتصم عباسی ، هشتمین خلیفهعباسی،که حکومتش از سال 218هجری آغاز شد ، سامرا ، شهر نوساخته را مرکز حکومتعباسیقرار داد . این اندیشه - که ظهور مصلحی پایه های حکومت ستمکاران رامتزلزل می نماید و باید ازتولد نوزادان جلوگیری کرد ، و حتی مادران بیگناه راکشت ، و یا قابله هایی راپنهانی به خانه ها فرستاد تا از زنان باردار خبر دهند - در تاریخ نظایری دارد . درزمان حضرت ابراهیم ( ع ) نمرود چنین کرد . در زمان حضرت موسی ( ع ) فرعون نیز بههمین روش عمل نمود . ولی خدا نخواست . هموارهستمگران می خواهند مشعل حق را خاموشکنند ، غافل از آنکه ، خداوند نور خود راتمام و کامل می کند ، اگر چه کافران وستمگران نخواهند . در مورد نوزادمبارک قدم حضرت امام حسن عسکری ( ع ) نیز داستان تاریخ به گونه ایشگفت انگیزو معجزه آسا تکرار شد . امام دهم بیست سال - در شهر سامرا - تحت نظر و مراقبتبود ، و سپس امامیازدهم ( ع ) نیز در آنجا زیر نظر و نگهبانی حکومت به سر میبرد . " به هنگامی که ولادت ، این اختر تابناک ، حضرت مهدی ( ع ) ، نزدیک گشت ،وخطر او در نظر جباران قوت گرفت ، در صدد بر آمدند تا از پدید آمدن این نوزادجلوگیری کنند ، و اگر پدید آمد و بدین جهان پای نهاد ، او را از میان بردارند . بدین علت بود که چگونگی احوال مهدی ، دوران حمل و سپس تولد او ، همه و همه ،ازمردم نهان داشته می شد ، جز چند تن معدود از نزدیکان ، یا شاگردان و اصحابخاصامام حسن عسکری ( ع ) کسی او را نمی دید . آنان نیز مهدی را گاه بگاه میدیدند ، نههمیشه و به صورت عادی " .