مسأ له مهدی موعود - صلوات اللّه علیه - بیشتر از این جنبه مطرح است که او حکومت واحد جهانی اسلامی تشکیل خواهد داد، و یا حکومتهای شرک ، کفر و طغیان به دست او از بین رفته و حکومت توحید و عباد اللّه الصالحین به جای آنها خواهد نشست . و به عبارت دیگر، آیات :
(وَ لَقَدْ کَتَبْنا فِی الزّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ اَنَّ اْلاَرْضَ یَرِثُها عِبادِیَ الْصّالِحُونَ)
و:(هُوَ الَّذِی اَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدی وَ دِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ...)
که تا به حال به صورت وعده مانده اند، توسط وی پیاده خواهند شد.
در باره این مطلب ، دو حدیث با دو عبارت از رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله و سلّم نقل شده و ما ابتدا آن دو را نقل و ترجمه می کنیم و سپس به محلهای آنها در کتب برادران اهل سنّت اشاره خواهیم کرد.
ناگفته نماند که : نتیجه این بحث و ارتباط آن با بحثهای قبل اعتقاد به زنده بودن امام زمان - صلوات اللّه علیه - است ؛ زیرا وقتی ثابت گردید آن حضرت نهمین فرزند امام حسین علیه السّلام است و ثابت گردید که وی در سال 255 هجری از مادری به نام ((نرجس )) متولد شده است و ثابت گردید که او حکومت جهانی واحد تشکیل خواهد داد و هنوز تشکیل نداده و آیات قرآنی و وعده حتمی حضرت نبی اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم به صورت وعده باقی مانده است ، پس ناچار باید معتقد شد که آن حضرت به قدرت خدا زنده و غایب است و هر وقت که خدا خواست ظهور فرموده و حکومت فوق را به وجود خواهد آورد.
به عبارت دیگر: مهدی موعود علیه السّلام همان ذخیره خداست که در آینده ، حاکمیت کامل اسلام با ظهور او تحقق خواهد پذیرفت ؛ چنانکه عقیده قطعی ما شیعیان ، زنده بودن آن حضرت است .
1 - ((قالَ رَسُولُ اللّهِ صلّی اللّه علیه و آله و سلّم لَنْ تَنْقَضِی اْلاَیّامُ وَاللّیالِی حَتّی یَبْعَثَ اللّهُ رَجُلاً مِنْ اَهْلِ بَیْتِی یُواطِئُ اِسْمُهُ اِسْمِی
یَمْلاُها قِسْطاً وَعَدْلاً کَما مُلِئَتْ ظُلْماً وَجَوْراً)).
یعنی :
((روزها و شبها به پایان نرسند تا اینکه خداوند مردی از اهل بیت مرا که نامش نام من است مبعوث کند، او زمین را پر از عدل و داد می کند چنانکه از ظلم و ستم پر شده باشد)).
2 - ((قالَ رَسُولُ اللّه صلّی اللّه علیه و آله و سلّم لَوْ لَمْ یَبْقَ مِنْ الدُّنْیا اِلاّ یَوْمٌ واحِدٌ لَطَوَّلَ اللّهُ ذلِکَ الْیَوْمَ حَتّی یَبْعَثَ فِیهِ رَجُلاً مِنْ وِلْدِی
یُواطِئُ اِسْمُهُ اِسْمِی یَمْلاُها عَدْلاً وَ قِسْطاً کَما مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً)).
یعنی :
((آمدن مهدی موعود چنان قطعی و حتمی است که اگر از عمر دنیا نماند مگر یک روز، خداوند آن روز را طولانی گرداند تا در آن روز، مردی از فرزندان مرا برانگیزد که نامش نام من است زمین را پر از عدل و داد خواهد کرد چنانکه از ستم و ظلم پر شده باشد)).
کلمه ((یملا الارض قسطاً)) که عبارت اخرای تشکیل حکومت جهانی است در همه روایتها و کتابهایی که ذیلاً اشاره می شود، موجود است :
1 - مسند امام احمد بن حنبل ، ج 3 در صفحات 17، 27، 28، 36، 37، 52 و 70 از صحابی کبیر ابو سعید خدری .
2 - اسد الغابه ابن اثیر، ج 1، ص 557 در حالات جابر بن ماجد صدفی عن قیس عن جابر صدفی عن ابیه عن جدّه .
3 - مستدرک حاکم ، ج 4، در آخر کتاب : الفتن و الملاحم ، ص 557، از ابو سعید خدری با دو سند.
4 - تلخیص ذهبی ، پاورقی مستدرک با دو سند فوق (ج 4، ص 557)
5 - سنن ابی داوود، ج 2، کتاب المهدی ، ص 422 از علی علیه السّلام و عبداللّه بن عمر و از ابو سعید خدری با سه سند.
6 - سنن ابن ماجه ، ج 2، کتاب الفتن ، باب خروج المهدی ، ص 1366 از عبداللّه بن عمر.
7 - نور الابصار شبلنجی ، فصل تتمة فی الکلام علی اخبار المهدی ، ص 170 از علی علیه السّلام و ابو سعید خدری و حذیفة بن یمان و جابر بن عبداللّه . و نیز از صواعق ابن حجر، تواتر حدیث را نقل می کند.
8 - سنن ترمذی ، ج 4، کتاب الفتن ، باب 52 (ماجاء فی المهدی ) ص 505 از عبداللّه بن عمر با دو سند.
9 - صواعق محرقه ابن حجر، باب : خصوصیاتهم الدالة علی عظیم کراماتهم ، ص 235 از علی علیه السّلام و ابن عباس و در ص 161 ذیل آیه دوازدهم از آیات نازله در شأ ن اهل بیت علیهم السّلام تا ص 165 با شش طریق .
10 - تذکره سبط ابن جوزی ، فصل فی ذکر الحجة المهدی ، ص 326 از علی علیه السّلام و عبداللّه بن عمر.
11 - البدء والتاریخ ، تأ لیف : ابن زید بلخی ، ج 1، الفصل السابع ، ص 62 از ابن مسعود.
12 - معجم کبیر طبرانی ، ج 10، ص 78 از ابن مسعود با سه سند و از عبداللّه بن عمر با چهار سند.
13 - فتوحات مکیّه ابن عمر بن محی الدین ، ج 3، باب 366، ص 106 به طور ارسال مسلّم .
14 - مطالب السئول ابن طلحه ، باب ثانی عشر، ص 125 از ابوسعید خدری و عبداللّه بن مسعود.
15 - تذکره قرطبی ، باب منه آخر فی المهدی و صفته ، ص 615 از ابوسعیدخدری .
16 - ذخائر العقبی ، ص 136 از علی بن هلال از پدرش .
17 - فرائدالسمطین ،ج 2،ص 310،ح 561ازابوسعیدوعبداللّه بن عباس .
18 - الفتن والملاحم ابی الفداء، ج 1، فصل فی ذکر المهدی ، ص 25 از حجّاج .
19 - فصول المهمّه ابن صبّاغ ، فصل ثانی عشر، از عبداللّه عمر وابن مسعود.20کنزالعمال ، حدیث 38653 از ابوسعید خدری و نیز در احادیث دیگر از علی علیه السّلام و ابن مسعود و غیره .
اینها که اشاره شد به عنوان نمونه است و گر نه بیشتر از پنجاه کتاب معتبر فعلاً در نزدم موجود است و در همه آنها جمله ((یَملا اْلاَرْضَ قِسْطاً)) که حکایت از حکومت جهانی دارد، نقل شده است . بنابراین ، مسأ له مهدی موعود - صلوات اللّه علیه - مسأ له حکومت جهانی اسلام و مسأ له آینده اسلام و قرآن می باشد و او زنده است و ظهور خواهد فرمود.
این بود آنچه در زمینه ((اتفاق شیعه و اهل سنّت )) در باره حضرت مهدی - صلوات اللّه علیه - به نظرمان آمده بود. وصلّی اللّه علی محمَّد وآله الطاهرین والحمد للّه ربِّ العالمین .
ارومیه - سیدعلی اکبر قرشی
27 ربیع الاوَّل 1411